۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

گرافین و جایزه نوبل فیزیک در سال 2010


جایزه نوبل فیزیک سال 2010 میلادی به طور مشترک به "آندره گیم" و "کنستانتین نووسلوف" دو استاد برجسته فیزیک دانشگاه منچسترانگلیس به خاطر مطالعات نوآورانه شان در مورد گرافین رسید. گرافین, ماده ای جدید با کامل ترین ساختار بلوری است که دریچه تازه ای را در نانو تکنولوژی گشوده است. یک ورقه نازک از کربن معمولی, آن هم با ضخامت تنها یک اتم, جایزه نوبل فیزیک امسال را تعیین کرد. آندره گیم و کنستانتین نووسلوف نشان دادند که کربن در شکل مسطح خاص, ویژگیهای بسیار متفاوتی دارد که ریشه در دنیای فیزیک کوانتومی دارند.
"آندره گیم" متولد سال 1958 میلادی در شهر "سوچی" روسیه  و "کنستانتین نووسلوف" نیز متولد سال 1974 میلادی در شهر "نیژنی تاقیل" روسیه است.
ایده‌ی گرافین به ‌صورت نظری، برایِ اولین بار توسط "فیلیپ والاس" در سال 1974 میلادی ( یعنی سال تولد کنستانتین نووسلوف!) بیان شد. محرک او برای بیان این ایده، تحقیق و فعالیتش روی گرافیت ( گرافین سه‌بعدی) بود. البته نام گرافین به ‌طور رسمی تا چهل سال بعد، زمانی که به‌عنوان تک‌لایه‌ی تشکیل‌ دهنده‌ی گرافیت به‌ کار رفت، استفاده نشد. در حقیقت گرافین، یک شبکه‌ی لانه‌ زنبوری‌ دوبعدی‌ است که از پیوند کووالانسی اتم‌ های کربن به‌ وجود آمده است و ضخامتش تنها یک‌ اتم کربن است. گرافین پایه و اساس گرافیت است، به‌ این علت که با روی هم قرار گرفتن گرافین‌ها، گرافیت به‌ وجود می‌آید. به‌عبارت دیگر یک‌ گرافیت از گرافین‌هایی تشکیل شده است که به‌ وسیله‌ی نیروهای جاذبه‌ی ضعیف بین مولکولی روی هم قرار گرفته‌اند. لازم به‌ ذکر است که شکل کاملاً قابل مشاهده گرافین و آزمایش بر روی آن تا سال ۲۰۰۴ میلادی کشف نشده بود.
از سال 2004 میلادی تا الآن، دانشمندان کشف کرده‌اند که گرافین ویژگی‌های منحصربه‌ فرد و عجیبی دارد. بعضی‌ها می‌گویند که این ماده می‌تواند زندگی ما را در قرن 21 متحول کند. نه ‌تنها گرافین نازک‌ ترین ماده‌ای‌ است که قابلیت شکل‌ پذیری بسیار زیادی دارد، بلکه 200 برابر محکم تر از فولاد است و از لحاظ رسانش الکتریکی، برتر از هر نوع ماده‌ای‌ است که در دمای اتاق وجود دارد.

گرافين داراي چندين ويژگی است كه آنرا براي كاربرد های الكترونيك مطلوب ميسازد. يكي از اين خواص, قابليت حركت بسيار بالاي حاملهای بار در آن است. الكترونها در گرافين نسبتا آزادانه حركت ميكنند. همچنين گرافين به يك تك مولكول گاز ميتواند واكنش نشان بدهد و در نتيجه برای ساخت ماده ردياب در سنسورها مناسب است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر